Ett stycke splittrad malinutt

De senaste veckorna har Dizza varit lite splittrad från o till. Och det var på "till" igår under kursen.

Vi träffades i stadsparken inne i Trelleborg igår kväll, för en liten runda med olika moment. Dizza drog som en tok... grrr.... matte stannar, väntar in, Dizza kommer in snabbt o går fint en kort stund för att göra om det.... over and over again... *tålamod, matte, tålamod*

Vi började med en övning där Eva, som håller kursen, skulle gå o hälsa på matte/husse utan att hunden reser sig. Dizza gillar Eva skarpt (hmmm vem gillar hon inte?!) o reste sig, men jag tog snabbt henne runt o satte henne igen. Då gick det kanon o det blev godisregn.

Sen delade vi upp oss 2 o 2. Jag o Dizza fick öva oss med Zorro (grymt charmig Cavalier) o matte. Nu skulle ena ekipaget stå stilla, andra ekipaget komma fram o hunden skulle sätta sig. Mattarna hälsar på varann medans hundarna sitter. Gick kanonbra. Dizza satt så fint så. Sen skulle matte hälsa på den andras hund, dock utan prat. Gick oxå jättefint. Belöning i massor! Kampade lite med Dizzelizz för att lösa upp och leka lite. Det finns en pudel med som inte tål att andra har kul vid sidan om utan låter som värsta schäfern o piper till tusen... såååå lik Tyson när han var yngre (nu är denna pudel 3½år)

Efter detta inkl kort paus så ställde vi upp oss på 2 rader med en gångvägs mellanrum. Där emellan skulle vi gå igenom. Dizza gick fint vid mig men började här bli splittrad o ofokuserad... hon skötte sig fint iaf, men matte fick jobba mkt mer än normalt.

Vi tog en tur i parken, kollade in fåglar och broar och dylikt. Vi körde sen en övning på en bro. Där ställde alla upp huller-om- buller o ekipagen skulle gå igenom denna massa. Dizza var inte ett dugg intresserad o skötte sig fint. Puh!

Sen var det dags för slalom mellan ekipagen som stod i en ring. Vi började på större avstånd mellan varann (2½-3 m kanske). Matte fick jobba som en tok för att få damen Dizza till att fokusera. Jisses. Men vi kom till slut runt.
Sen gick vi ett steg in o det blev ca 1½-2 m mellan oss. Nu tog jag fram en boll på snöre som hon älskar o lockade henne. Ngt bättre fokus, men fortfarande inte som det brukar. Ja, ja.

Som avslutning körde vi en inkallning mellan 2 ekipage som kom gående, och en kort platsliggning.

Dizza satte sig fint och matte sa stanna, eller gjorde hon det  tänkte Dizza o började trava mot matte... Åh titta en annan hund att hälsa på!!  och så travade Dizza glatt till Zorro istället. Zorros matte gjorde ett matt försök att säga till Dizza att gå till matte, men lite mer ska till hehe. Tråkiga matte kom o sa till Dizzelizz, som tänkte... okej då *frust*... jag lyssnar bättre nästa gång... Och det gjorde hon. En kanoninkallning blev det och matte tjoade o tjimmade och det blev kamp m bollen! Aldrig fel att kampa!

Medan de andra skulle köra samma övning så gömde jag bollen för Dizza så hon fick leta lite i mörkret. Det var lite kyligt o jag ville inte att hon skulle sitta stilla på den kalla marken så länge. Hon har nämligen börjat kissa stup i kvarten, från o till. Trott det ev är urinvägsinfektion, men fick höra att det även kan vara löp på G. Ujujuj. Eva snackade jag lite med mellan övningarna o hon sa oxå att hon inte alls kände igen Dizzas splittrade beteende. Så löp, kanske... eller så är hon bara som en helt vanlig unghund m ev urinvägsinfektion. Återstår att se.

Platsliggningen då? Jo, den gick bättre än vad matte förtjänar. Har inte varit speciellt aktiv med detta. Men damen har en väldig stabilitet i sig utan mattes hjälp. Hon låg 15 sek, o steg sen upp. Jag gick lugnt tillbaka o sa ligg/stanna igen. Då låg hon hela tiden (30 sek kanske) o fick belöning utan att hon satte sig upp. Gick ut igen en kort stund för att gå in o belöna. När jag sa sitt, så låg hon kvar o tittade upp på mig *titta vad bra jag kan ligga matte!!!* så söt hon är, min stjärnglimt!

Kontenta: kolla om hon har urinvägsinfektion. Om inte; vänta på löp..
                  
                  Hon var ändå grymt duktig, trots splittrad. hon är ju bara 7½ månad.(hon skötte sig över- 
                  lag bättre än de hundar som är äldre än henne!)

                  Är jag lyckligt lottad som får dela mitt liv med denna malinutt? ABSOLUT!!
                 

Kommentarer
Postat av: Linda

Jag var tvungen att läsa slutet först när jag läste att Dizza varit lite splittrad. Min första tanke var också löp :)
Bellas löp är över nu. Gick relativt smärtfritt. Busen gnällde lite bara :)

Evas kurs verkar ju superkul, men det har jag sagt innan. Synd det är så långt för mig annars hade det varit något för oss :)

Kramar Linda

Postat av: Elin

Tack för att du är så gullig J! :)

Hmm hoppas det är löpet som är på g.. kanske det kan förklara varför Nixa attackerade Louises vovve Neno och allt folk på planen (med pussar och kärlek) när hon var lös igår?? Tog en apportbock i farten och sprang runt med istället för att komma när jag ropade.. Kul att ha unghund va ;) :P..

Kramar

2007-01-31 @ 12:23:46
URL: http://eloz.tk
Postat av: Annie

heeeej syrran
vet du vad jag ska oxå börja löpa.. min matte säger att jag har kokosnötter på hjärnan. jag e helt övertygad om att min har fyllning.

morsan hur ska jag få upp min kokosnöt, tungan räcker inte till...

puss från Syrran Lotuz

2007-01-31 @ 17:25:25
URL: http://www.grimlocks.tk
Postat av: Lotta

Damen börjar ju bli stor, så jag hoppas det är löp på "g" ;o).
Alltid söta nya bilder på din sötnos när man kikar hit! Han är duktig att fota din man!
Kram på er!

2007-02-01 @ 12:48:34
URL: http://www.rottisweb.se
Postat av: Lotta, Mozart, My o Greta

De ska se att det är löp på g, jag tror att Greta också e på g, hon slickar sig mycket. Ska bli trevligt med en tik med valpar (som redan e sur) o en löpande unghund HJÄÄÄÄLP

2007-02-01 @ 18:03:04
URL: http://www.myslya.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback