Miljöträning, hur gick det nu då?!

Jag tog iaf tag i instruktören o sa hur jag ville ha det. Att det var på mina o framförallt Dizzas villkor.

I början pratade han lite att jo, men.... nä, inga men. Så här är det: Dizza är bara 8 månader, och vi kör de övningar vi känner att vi klarar just nu. Ingen press, men samtidigt utvecklas i rätt takt och med glädjen i behåll! Det verkade godkännas, med ngt knorr. Men det struntar jag i. Jag betalar för kursen, men jag bestämmer samtidigt vad vi är redo för. Ja ja, nog med protesttalet. Kärringen mot strömmen, det är jag!

Jag kanske inte kan så mkt, men jag känner iaf mina hundar.

Kvällens miljöträning hölls på Hyltab i Malmö. Där har Dizza var 2 ggr innan, men inte alls med dessa övningar. Det började med att delas upp i 2 grupper; de som har hundar som reagerat på mörker o de som inte. Jag räckte ärligt upp handen och vi hamnade i "spökgruppen". Jag kan ju säga att Dizza var väl yngst. En som var ett år och sen var resten min 1,5 år o uppåt. Trevligt gäng, o villiga att hjälpa varandra.

Vi började med uppletande i gångar mellan pallar i dunkelt ljus (inga lampor tända i lokalen, men dock i lokalen bredvid).  Bra med ställen att gömma godis och små leksaker.

Vi delades upp 2 o 2 för att ta varandras leksak och sedan gömma i en låda o ställa dem bland alla andra lådor. Vi skulle även sätta ut 5-6 godisbitar. Jag blev lite konfunderad om Dizza skulle fatta att vi även skulle hitta nåt annat än godis... Jag o Camilla med Lennox hjälpte varandra.

Dizza fick börja. Taggad, som alltid, satte hon igång med sin dammsugare till nos. Jobbade kanonfint o hittade alla godisbitar på första turen längs gången. Sen var hon på ett gäng lådor o visade intresse, men osäkert vilken låda. Det var mellan 2 lådor. Jag gick vidare, men memoriserade var ngnstans. Hon fick ligga ner en stund för att hämta andan o sen jobba vidare. Hon jobbade fint vidare, men tyckte nog att "morsan, allt godis är ju redan hittat".
Jag kommenterade det till instr som tyckte jag skulle fortsätta. Jag pekade ut de 2 lådor jag trodde och så tog vi ner dem. Hon luktade snabbt på dem, men inte mer på en än den andra. Till slut öppnade vi rätt låda och YIHOOOOO där är ju bollen!! Kamp o bus följde. Att öet var mörkt där vi sökte bekom inte henne ngt som helst.

Jag tror inte det kopplade för Dizzelizz att det var annat än godis hon skulle leta.... för jag testade senare med leksaker väl dolda, och de hade hon inga som helst problem att hitta! Hon hittade den första på mindre än 20 sek, och den var långt in under en pall. Hon letade uppifrån o ner. Så hädanefter kör inte jag blandat godis o saker! Basta!

Nästa övning var sök i mörker. Det blev sagt att vi skulle köra först. NIXPIX, sa jag. Jag vill se vad vi kan förvänta o hur det ser ut. Plus att jag kör i så fall enligt vad jag tycker passar oss. Jag följer med i koppel om jag märker minsta osäkerhet. Okej då.... blev svaret.

Vi körde sist. Jag bad Lina figga för Dizza, för hon är mjuk o Dizza gillar henne skarpt. Gav henne både "baconosten" på tub och kamplädret på rem så kunde Dizza välja. Lina gick ut i mörkret, jag gick med Dizza till henne först och hela rumpan gick som en propeller när hon hittade henne. Lite baconost och så tog jag henne därifrån.
Lina gjorde ett kort ljud och jag släppte Dizza, för jag kände ingen osäkerhet där. Dizza rusade ut till Lina och det blev mer godis och sen var det kamp för fosterland som gällde. Lina reagerade på den kraft hon har i kampen. Det var inga som helst problem att kampa med andra o dessutom i mörker.

Jag var jättenöjd med hennes utveckling. Jag kommer att fortsätta köra på figgar hon känner lite mer, skifta mellan tjejer o killar, och som sagt på våra villkor. Måste ju se om hon reagerar mer på det ena eller andra...

Efter detta blev det återigen vattenpaus och lite vila. Vi gick igenom övningarna i den andra lokalen.

När vi o hundarna vilat lite så var det dags för vidare träning. Det första vi testade var att gå på fat typ "oljefat" på rad, ca 8-9 st i dubbla rader. Lyfte upp Dizza och ställde henne på första fatet. Hon ville inte starta först, så jag väntade ut henne tills hon var redo.
Fick kommentaren fr en Labbe-ägare "ja, hon verkar lite rädd" Öhhhh, ok... (ska även tillägga att hans hund skakade när han satte upp den där), är det så konstigt att hon vill checka av läget innan vi går vidare?!
När jag kände att hon var redo så tog jag henne i kopplet o började gå vid sidan. Hon gick motvilligt de första 6 fat, men sen gick hon själv och vi stannade då o då och körde "sitt" och sen vidare. Vi testade detta senare igen, och då knallade hon som hon aldrig gjort annat. Sötnosen!

Vi gick omkring, körde lite uppletande av leksaker, lyftes upp på ngr jätteplatsdunkar som är ca 1.20 m höga. Inga problem.

När det var plats så var det ett ställe där vi skulle upp på ca 3 m höjd och gå på en rad uppallade plastdunkar. Dessa var tomma o jag tyckte det var lite läskigt att gå på för de gav efter lite när man satte ner sin fot. Dizza tyckte de var liiiite obehagliga men hon gick med o satte sig på kommando så hon var ändå inte blockerad.
För att komma upp på slutlig höjd skulle man upp på en "trappa" gjord av lådor 1.20x1.20 m ca. Svårt att förklara... Iaf så att man skulle skicka upp hunden först. Dizza satte upp tassarna och jag lyfte bakdelen. Stanna kvar från matte och så kravla själv upp så smidigt som möjligt. heh. Sen vidare upp på nästa och så 3:e o sista trappsteget och så var vi uppe.
På väg tillbaka så ska matte först ner, "stanna" till hunden och sen hjälpa hunden ner. Och så helt tills vi var nere på fast mark igen. Detta var hon faktiskt duktig på att lyssna på mig även om det var första gången.

Vatten igen och sen var det slut på kursen. Jag vet faktiskt inte om matte eller hund var tröttast... tror nog det var matte.*fniss*

I kväll är det dags för att göra Malmö osäkert med Evas kurs! Återkommer med rapport.

Kommentarer
Postat av: Linda

Det är ord och inga visor hehe. Bara för att där är en kursplan uppgjord eller så, måste man itne följa den blint. Man måste själv utgå från hunden och ingen merän DU vet hur Dizza funkar.
Lät som att Dizza fixade Hyltab med bravur och med stöd från matte när hon behövde det :)

Kramar Linda

Postat av: Elin

Nu är det matte som ska ha beröm här! :D vad du är bra som säger ifrån och gör det bästa för Dizzelizz. Jag ångrade så mkt när jag gick med på att köra inkallning med Ozzy mellan en massa hundar i höstas.. Slog mig själv i huvudet efteråt (han gjorrde inget men gillade det inte alls). Man ska lyssna på sig själv som du gör...

Lät ju som det gick bra med söta fröken oxå :).. nu kommer ni snart. Jippi...

kramar

2007-02-13 @ 14:55:05
URL: http://eloz.tk
Postat av: Linda

Måste ju svara på ditt inlägg i min blogg :) NEJ det kommer INTE några barn i vårt hus hehe. Men andras barn kan vara söta och Klara råkade vara väldigt söt :)
Jag gillar ju inte barn ;)

Kramar

2007-02-13 @ 16:15:03
URL: http://www.rottislyan.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback