Kurs inne i Malmö vid Pildammsparken

Så var det dags igen för lydnad i olika miljöer med Eva. I kväll träffades vi inne i Pildammsparken i Malmö. Men först vill jag bara berätta hur glad jag är över dagen med Tyson. Vi körde spår, som jag varit dålig på att komma ut på den senaste tiden (läs: månaderna). Han gick kanon. Uppdaterat om det på hans sida: www.lifeoftyson.com i loggboken!


Tillbaka till Dizzas kväll:

Vi började med att gå ihop 2 o 2. Jag o Dizza parades ihop med Carina o hennes Puli. I denna övning skulle ena ekipaget stå i mitten (hunden skulle sitta vid sidan o ha kontakt m föraren, eller framför) och det andra skulle gå runt, först föraren närmast det stillastående ekipaget och sedan hunden närmast.

Dizza o jag började gå runt Carina o Pulin (kommer inte ihåg namnet...) Gick jättefint, och Dizza var riktigt samlad o kontaktbar idag! (Det fick vi i beröm av Eva idag). Även tvärtom, när vi stod stilla o Dizza sittandes bredvid gick det jättefint! Hon satt så koncentrerad o sökte kontakt m kortkorta avbrott. Kampa o busa för att lösa upp efteråt! Min lilla kampråtta. Vi kör bit-släpp-bevaka då o då, hon är faktiskt riktigt duktig nu. Hon är såå söt när hon ser ut som om hon försöker genom tankarnas makt få kamplädret in i sin mun! *force of thinking*

Sen körde vi slalom mellan muggar med mat i. Första gången, med koppel, fick jag säga till henne 2 ggr sen gick det fint. Utan koppel kanonfint!! Min duktiga tjej! Ibland undrar jag om jag är värd en sååå underbar o duktig hund...

Vi testade sitt-stanna kvar och ut i kopplet. Eva gick sen som störning en bit bakom hundarna, för att sen utmana ännu mer och gick slalom mellan hundarna. Dizza satt o tittade på Eva men rörde sig inte ur fläcken!! Första gången vi testat det.

Vi förflyttade oss sedan till ett ställe där det var en gång med flera häckar vid sidan av. Vi ställde upp hundarna på sidan om mittlinjen och sedan skulle en och en gå förbi med sin hund. Alla hundar klarade detta med bravur.

Vi körde även inkallning mellan alla ekipage. Dizza satt som en cementklump till dess att jag kallade in henne. Det finns en pudel i gruppen som reagerar väldigt kraftigt på min röst, vill också rusa till mig. Men detta störde inte Dizza utan hon rusade utan tvekan till mig.

Nästa gång stod Eva mellan mig o Dizza o skymde mig, Dizza satt även nu jättefint tills jag kallade in henne.

Sen var det dags för slalom mellan ekipagen som alla stod i en ring. Jag o Dizza fick börja. Utan koppel. Hon gick med en kanonkontakt hela cirkeln runt. Jättefint!

Nu kommer det otäcka idag. Den där j-a pudeln, stack ifrån matte och rusade rakt mot Dizza o skulle ta henne. Jag har sett att han siktat in sig på henne några ggr men inte fått tillfälle.
Men nu rusade alltså han rakt mot henne, jag hann dock emellan o styra bort honom. Dizza stod vid min sida och svarade med ett par krokodilsmällar med sin käft. Han fortsatte och sket i alla andra hundar, och då kan jag säga att det finns nåt så frestande som en Pekinese och Cavalier i gruppen. Han hade bara bestämt sig för att trycka till Dizza. Jag gick hela tiden så att jag var mellan honom o Dizza. Till slut fick en tag i honom o då svarade han upp mot denne.

Jag försökte att lösa upp det hela med Dizza o lekte lite och körde lite buskontakt med henne. Hon verkade släppa det rätt bra, vilket var skönt.

Jag sa senare; helt ärligt: hade den kommit närmare Dizza så hade jag sulat till honom för jag måste skydda Dizza och INGEN ger sig på min malinutt! RÖR INTE MIN KOMPIS!

Vi avslutade med en platsliggning. Dizza gör detta bättre o bättre! Hon har en förmåga att göra en ansats att sitta upp när jag ska belöna henne, men det har oxå blivit bättre o bättre. Hon klarade nog 1½ minut utan problem o inget snusande *kors i taket*

När kursen var över, bad Eva mig att göra som första övningen vi hade; gå runt henne o pudeln så hon kunde rätta till honom o visa tydligt att det inte är tillåtet att bete sig på det viset. Inga problem, men Dizza tyckte det var liiite obehagligt att sätta sig helt intill honom, men hon klarade det galant!!

Sen åkte vi hem och nu sussar hon gott i bädden sin!

Kommentarer
Postat av: Lotta

Guuuuu´vad bra det går för er :0)!!! Vad duktiga ni är, och självklart är du värd en malinutt (eller hur skriver du *asg*?) som Dizzan ;o)!
Lite ruskigt med pudeln där. Basse har ju blivit påhoppas ett X-antal ggr. vilket satt sina spår = väldigt misstänksam och bröstar gärna upp sig. Inte alltid man lyckas skydda de små liven mot monster :o(.
Himla kul att det börjat hamna bilder i er blogg då och då! Mera ;o)!
Kramis


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback