Ingen miljöträning, dock lydnad vid Jägersro igår

I söndags hostade Dizza lite, mest när hon var exalterad men nog för att göra oss oroliga. De har varit ute mkt i snön o lekt, och käkat snö. Samtidigt var jag lite orolig att hon svalt ngt vasst som retade i halsen. Jag gav henne sparris, och under måndagen så hostade hon knappt.

Trots det så ringde jag o sa att vi inte kom på miljöträningen, jag ville vara säker att jag inte kommer med en hund som ev kan smitta alla andra friska hundar. Inte populärt.

Men i tisdags hostade hon inget, inte ens när hon blev exalterad så jag bestämde mig för att dyka upp på träningen, efter att ha pratat med Eva om det.

Igår var det möte utanför Jägersro Center, ett shoppingcenter i utkanten av Malmö. Vi började med att köra kontaktövningar i olika former, bl a slalom mellan stolpar. Dizza gick jättefint hela tiden, men tappade kontakten några få ggr för att kolla alla människor och bilar omkring. Det är ett kanonställe att köra just kontakt pga alla störningar som var där. Men efter att ha utmanat henne med att skifta farten hela tiden så hon verkligen var tvungen på att vara koncentrerad på vad jag gjorde hela tiden för att kunna hänga med. Hehe.

Jag körde lite sitt/stanna kvar när det var lite väntan för ekipagen. Även ligg/stanna kvar. Hon är så himla duktig. Ngn gång kan hon bli tveksam, antagligen har matte varit otydlig, men för det mesta är hon stadgan själv! wow!

En annan övning vi gjorde var att 2 ekipage gick mot varandra. Kommenderade ligg/stanna kvar, och gick runt sin egen hund och den skulle ligga kvar. Det andra ekipaget vi körde med hade lite svårt att ligga kvar, satte sig upp flera ggr så jag fick stå stilla vid Dizza rätt länge efter att ha gått runt henne. Trodde hon skulle sätta sig upp så fort jag dök upp vid sidan, men hon låg så fint o tittade på matte. När jag väl sa "sitt" så låg hon kvar en kort stund för att sen lyckligt hoppa upp i sittande ställning.

Sen ville Eva testa oss/våra hundar. Vi fick sätta dem på en rad och gå ut i kopplets längd. Eva gick/hoppade/sprang bakom våra hundar, men Dizza tittade bara kort på konstiga Eva för att sen titta på mig förundrat. Sen kom Evas dotter och körde "titt-ut" bakom min rygg. Dizza tittade återigen konfunderat på henne, men satt kvar. Duktig tjej. Eva utmanar oss verkligen, så det gäller att träna lite hemma. Ska dock erkänna att just sånt här har inte vi tränat hemma, Dizza är nog bara en naturbegåvning med en lat matte.

Nu var det dags för nåt spännande. För mig iaf. Ville se hur Dizza skulle reagera. Evas dotter skulle möta oss runt ett hörn, och göra olika saker, gå konstigt, ha huva över huvet osv. Dizza bara gick fram o viftade på svansen och ville kolla av. Nu var det mattes tur att se konfunderad ut. Jaha, inte mer?! sa Dizza.

Vi fick även lägga hundarna, en o en, utanför ingången till centret. De skulle ligga med ryggen emot, och när dörrarna öppnades så satte sig Dizza upp o kollade vad det var för nåt... såna dörrar finns det inte nåt av hemma... Men sen la hon sig igen och var jätteduktig. Vi gick även fram till dörrarna så de öppnades och stängdes. Jaha, var det bara det?! verkade Dizza tänka o gick vidare för att checka alla tuggummin som låg fast på gången..

Sista grejen var att ligga i en stjärna med rumpan mot mitten för hundarna. Läskigt, sa Dizza. Jag håller henne ifrån den där j-a pudeln hädanefter, så han var 2 hundar ifrån. Men att ligga med ryggen mot andra hundar var sådär nice, tyckte Dizza. Men hon låg kvar och var jätteduktig. Berömde henne lugnt med rösten och sen med köttbullar när jag kom till henne. Jag var stolt att hon låg kvar, trots att hon tyckte det var småläskigt, det var ju ändå bara några decimeter mellan hundarnas rumpor.

Jag är jättenöjd med kvällens aktiviteter.

Jag har även pratat med Eva om nästa kurs. Hon ska ha en typ av aktivitetskurs med sök i lador och speedball (eller vad det nu hette) och rallylydnad o sånt. Grymt kul, ska det bli!! Dizza kanonkula kommer nog älska allt som man får springa i fullt ös i! :-)

Vi hörs!!


Kommentarer
Postat av: My

Du är välkommen om ett tag.......

2007-03-01 @ 10:42:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback