Tyson fick äntligen sin ego-tid med matte!!

Som jag skrev innan, så har hundarna inte fått mkt av min tid till träning o annat roligt pga husvisningen.

Men igår var det ÄNTLIGEN dags för tävlingslydnad med Tyson.

Vi började med en platsliggning, som Tyson klarade jättefint. Ngt pip i början, men knappt nåt snusande och ingen flytt fr ena skinkan till den andra. Det går framåt.

Sen delades vi upp i grupper om 3 el 4. Vi blev 4 i "min" grupp. De andra hade flatte, old english sheepdog o softie. Vi började med att var o en bestämma sig för 2 moment som vi ville jobba på o ha extra ögon för.

Jag valde apporteringen och krypet. Apporteringen gjorde han usel första omgången. Gick tillbaka lite och så fungerade det jättefint. Sista 2 ggr inget tugg alls o ok fart in till matte. Fick väl inga direkta tips fr de andra. Vet inte om de inte vågade, för att de vet att jag är klar med ettan och de själva tävlat max en gång i ettan utan godkänt resultat. Men för det är jag ju långt ifrån klar inför 2an... o bara för att man inte kommit långt i klasserna så kan man faktiskt ha ngt råd/tips som fungerat på ens egen hund som kanske kan fungera på ngn annans hund.

I och med att jag inte fick ngn feedback annat än: ja.... han gjorde det bra, men inte lika snabbt som xxxxxx. öh, och vad kan jag använda det till?! Till saken hör att xxxxxx gjorde läggande under gång skitsnabbt, men bara när matte gjorde ett kraftigt DK iom att hon saktade in lite före.... när hon inte gjorde det så visste hunden inte vad hon skulle göra... Men i det fallet kämpade matte kanonbra o prövade sig fram m våra glada tillrop o peppningar och till slut fattade hunden vad den skulle göra även om hon inte utförde det lika snabbt...

Tillbaka till krypet då. Var lite osäker om jag skulle "bråka" med det momentet första gången med störning... Men jag gjorde det ändå, han var ändå fokuserad bara på mig när vi gjorde det. Fick lite småtips av Heinz som kom för att stötta gruppen, och så gjorde Tyson faktiskt flera riktigt ok krypsteg!! Matte överlycklig o ser ett ljus i tunneln. Fick även tips om hur jag skulle gå tillväga med problem när han kryper i en halvcirkel framför mig ibland. Det fick vi också arbetat bort, eller iaf en hel del av det.

Vi hade tid över efter vi gått igenom alla ekipagen o de 2 momenten vi bestämt, så vi fortsatte ett nytt moment i taget. Jag körde linförigheten, eftersom han inte alltid är fokuserad på mig de första stegen. Men nu satte jag kraven där de ska vara direkt och vilket gensvar. Han gick bättre o bättre o matte lös nog av lycka! Fortfarande inte en 9a, men på god väg.

Nu kommer detta låta konstigt, jag är ingen mesig sak med mina hundar. De får veta när de gör nåt jag inte gillar och det med besked. Men på lydnadsplan vill jag att allt ska förknippas med fun-fun-fun för mina hundar. Och när vissa kom med en kommentar att jag kanske ska ställa mig på kopplet för att få snabbare läggande så sa jag ifrån. Jag vill att min hund jobbar med en förväntning om nåt kul, och hur kul är det då om jag ställer mig på kopplet....

När jag körde läggandet med bollen ett par ggr för att få upp hastigheten, så fick jag kommentaren; ja, men nu gör han ju det med förväntan om nåt, så det är klart han gör det snabbare nu.. öh, jaaaa, och det är ju det jag vill att min hund ska göra och ha den positiva bilden i sitt huvud. Det är så jag vill träna. Ibland får jag visst visa honom mitt missnöje, typ när han tränger vid vänstersvängar men gör jag för mkt sånt så ger han mig fingret o tycker att jag kan göra det själv... Jag vill ha kul på plan med min hund! Annars kan det faktiskt vara.

Men i det stora hela så hade jag kanonkul och Tyson oxå. Han var riktigt duktig. Vi körde 2 hopp innan vi gick till bilen, och det kan han klockrent nu. Jätteduktig är han, och det är trots att matte inte gett honom den uppmärksamhet och träning han verkligen förtjänar. Strax börjar komma-i-de-vanliga-byxorna-och-ur-fettobyxorna-säsongen för mig... då blir det springa o träna! Vill bara ha husförsäljningen ur vägen och min flytt likaså.

Nu ska jag träna på apporteringen o krypet som en tok inför nästa gång, då är vi i samma grupp igen och de måste ju se framsteg i vår träning... samma press på alla!! Det är bra, då får man lite eld i baken och har ett fokus för veckan iaf.

kram på er!

Kommentarer
Postat av: Elin, Ozzy & Nixa

Jag håller med dig... :) Bättre att träna in med förväntan juh!! Då får man de snabbaste läggande tror jag.. iaf de gladaste :D.

Kram på er...

2007-04-26 @ 11:07:02
Postat av: Malin

Tjolahopp!
Aha... så ni skiter i tävlingen. Ja, man ska göra det som känns rätt!
Vi har inte en chans i universum att få ngt resultat men jag tänker åka ändå. Är alldeles för tävlingssugen för att avstå... ha ha!

Alltd så kul att läsa om er träning!

Vill jättegärna ha tips om det *cencur* krypet!
Höras på msn snart?! :D

Kram kram!!

Postat av: Lotta

Jasså ingen tävling, då vilar jag tummarna till nästa gång i stället då ;o).

Krypet är ett skitmoment om du frågar mig, och allra helst för min stora vovve. Men det går! Busen är för tillfället duktig på det igen, så länge det varar....hm! Klart ni får till det :o)!

Håller helt och hållet med dig ang. roligt på planen! Lättare att jobba vidare med en positiv minnesbild.

Trevlig helg och Kram på er!

2007-04-27 @ 08:51:30
URL: http://www.rottisweb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback