Spåra.... huh?! vad är det???

Så sa Dizza när jag kom till spårstarten... så hon fick chansen att komma igång, men nosen var hög hela tiden o hon gick o vädrade... detta spåret var i medvind... så matte tog Dizza av spåret o gick lugnt tillbaka till bilen och Tyson fick komma ut och visa matte hur det ska se ut.

Och, boy did he ever!!! Han gick så j-a bra. En enstaka gång var han 1½m fr kärnan, men så fort det kom en apport (gömd) så drog han dit direkt o lade sig fort för markering!! Yippie!! Så apporterna är väldigt viktiga/roliga för honom att visa matte. Efter det gick han bra vid kärnan och sökte av bra. En gång snurrade han vid en vinkel, men sen gick han bra, genom ett område med ris på ca 100 m utan problem.

Samma fenomen, han går bättre o bättre ju längre spåret går. Nu vill jag bara testa med en annan spårläggare, där jag inte har en aning om hur spåret går och så, för att verkligen fullkomligt lita på T,  även om jag tycker att jag gör det nu, så kanske man gör ngt omedvetet när man vet var spåret går.. hehe

Innan spåret fick de komma ut på varsin kisserunda, klättra på lite högar av trädstammar och så lite platsliggning. Oplanerat besök av en hel klass på orienteringsrunda. Tyson låg kanonfint idag, och uppemot ca 7-8 minuter. Men när jag skulle göra samma på parkeringsplatsen, vad gör han då, jo satte sig upp o var glad för det. Då blev matte putt, och gick tillbaka, kommenderade ligg igen och gick ut. Då låg han kanonfint igen, fick ligga kortare tid eftersom jag ville lyckas...

Dizza fick lite lydnadsträning, mest roliga saker som inkallning, en kort platsliggning med orienteringsfolk springande 40-50 m ifrån utan problem. Hon låg som en sfinx, lilla damen. Men det känns verkligen som hon är inne  i en konstig fas igen: "jag-kan-ingenting-och-har-ALDRIG-lärt-mig-det-innan" . Löpet, kan det "äntligen" vara på G?! Bra timing, men husförsäljning, flytt o tävling för T...

Tyson lär ju inte vara sig själv nu när hon ska in i löpet, även om han är kastrerad så tror jag han blir påverkad av det. Men min plan är att testa på tävlingen, vi lär inte bli uppflyttade men kanske godkända iaf... man vet aldrig. Vi kommer att avstå budföringen iaf, krypet är INTE helt klart är ofta för hög men vi provar. Resten ska sitta, dock inte full pott på platsliggningen pga matte-för-långt-bort-syndromet...

Min rygg är fortfarande inte hel, men kändes bättre då jag var ute i skogen med vovvarna för då hade jag precis kommit från kiropraktorn... Idag har det gått tillbaka lite, men det är inte pga skogsturen eftersom ryggen mår bättre när jag går.

Vi hörs en annan dag!

Kommentarer
Postat av: Elin

Hej hopp.. äsch vaddå inte uppflyttade klart ni kan bli det :)... Ni är ett fint team ni två. Visst är det härligt att gå efter en sån säker och trygg spårhund? Mmmm.. man kan njuta då :D.

Kram på er!

2007-04-18 @ 22:28:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback