Sökträning, gör om gör rätt.

Eftersom söket inte gick helt lysande i Göteborg, så fick matte tänka om och klura hur det hela skulle avhjälpas...

En tanke jag haft är att köra "X-figge" som jag även hade tänkt köra i Göteborg, men pga manfall när vi skulle köra så var det inte tillräckligt med folk på stigen.

En figge på var sida i hörnen, en figge som ger Dizza en synretning genom att gå ut i rutan, jag tar bort henne så hon inte kan se mer och då går figgen tillbaka in till stigen. Jag släpper Dizza och förhoppningsvis gör det att hon fortsätter tills hon hittar en figge rakt ut pga att hon tror att figgen hon sett innan gått ut. Ja ja, jag ska sluta babbla.

Så bestämde jag mig för att köra på den första figgen i dag. Sagt o gjort. Dizza var så på, att hon höll på att slita sig från mig pga för stort halsband. hehe.

Fullt ös ut till figgen som låg på ca 50 m djup. Kanonbra, ingen tvekan någonstans och kampade bra och bytte mot lite godis då o då och sen fortsatt kamp. Matte slöt upp, neutral och lät Dizza kampa järnet med figgen lite till. Jättefint!

Nästa figge fick hon ingen retning på, men tyvärr syntes nog figgen lite från stigen. Hon sprang iaf fint ut och kampade, tvekade ngt när figgen satt med ryggen mot henne ihopkrupen, men såg kampstocken och bjöd upp till kamp. Det löste hon fint själv. Även här slöt jag upp, berömde henne ngt och sen fick de fortsätta leka/kampa. Idag var hon ngt mer intresserad av godis än hon varit senaste veckorna, men fortfarande är det kampen som är roligast. :-)

Nästa figge, helt dold från stigen. Även här fullt ös ut. Sista figgen. Fick en liten synretning av att figge på väg ut i rutan. Vände återigen bort och sen skickade jag. Åh, vad hon sprang för kung o fosterland! Rakt o fint, rätt mot figgen. Avslutade där, när hon gjorde det så bra! Ville avsluta när det gick som bäst. Ska jobba vidare på att få ut henne igen på fullt djup, men so far so good!

Det blir nog ngn till tur till Göteborg nu i vår/försommaren. Vi har även pratat om att några därifrån skulle komma ner och köra med vår grupp här nere. Hade varit kul!!

Jag försöker samtidigt inte pressa för mkt framåt när jag känner att hon reagerar annorlunda från vecka till vecka. 2 av hennes systrar har ju löpt, och det borde vara dags snart tycker jag....
Helst hade jag velat köra 2 ggr i veckan för att komma framåt, och att hon får en kontinuitet i söket. Vi har diskuterat detta i sökgruppen i Landskrona, och det hoppas jag blir till ngt!

Lite funderingar på ett sökläger i sommar/sensommar, men jag får se om det blir ngt.

Tyson fick oxå köra sök i dag. Han tyckte det var lajbans. Stackarn var så taggat att han blev trött av bara det. Han drog omkring på Jörgen i kamptrasan haha så det blir man ju oxå trött av.

Endast 4 skick och jag var jättenöjd med hans glädje och nosarbete i söket.

Over and out!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Härliga träningspass ni haft runt påsk!! :D
Och bra verkar det gå också!
Även om man jättegärna vill framåt så tycker i alla fall jag att du gör helt rätt i att inte pressa på.

Ha ha... skrattade åt DIzza som hasar sig fram på ena skinkan i krypet!!! :D :D
Du måste filma det där, bara att sno någons dvkamera och få det förevigat! ;o)
Underbara lilla Dizzelizz!

Kram på er!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback