Lite spår o lite sök.

I söndags var det dags för söket. Vi körde på en väldigt "gles" ruta, vilket är nyttigt för vovvarna.

Jag körde några poppar på Dizza, eftersom hon inte kört på ett tag nu och var liiite tveksam sista gången jobbade inte ut på fullt djup. Hon hade fullt ös ut till figgarna och kampade utav sjutton. Akta fingrarna säger jag bara! haha
Jag bad även figgarna att kampa henne "mot ett framslag". Jag mötte upp o stod stilla o neutral en stund innan vi gick tillbaka till stigen tillsammans. Jätteduktig, och inte alls tveksam över att jag inte sa nåt eller bara stod där, och fortsatte kampa vidare.

Jag var kanonnöjd med hennes sök. Tyson fick inte köra söket, men väl ut vid "sjön" vid Labk's klubbstuga. Yippie, sa T. Äntligen vatten. Han vadade ut direkt och skulle ut längre, men då tänkte matte på lukt av våt hund i bilen... Nej tack!!

Dizza var inte alls lika intresserad av att doppa prinsesstassarna...

Måndag: spår på schemat.

Jag ville köra vidare med Tyson på vinklar.... och det gjorde jag. Snustorrt, som jag förfarade.

Tyson gick helt ok. Han jobbade och kämpade, och det ska han ha credit för, men han slarvade ibland. Och han blev riktigt trött på slutet. Han hittade dock alla apporter. Längd ca 400 m, med 10 vinklar och 11 apporter, liggtid ca 1h20 min.

Dizza fick ett spår med 3 vinklar. 3 apporter inkl slut. Längd ca 100 m. Lika snustorrt underlag som för Tyson. Liggtid ca 1h.

Apporterna låg i spåret, mest för att kolla hur hon reagerar när hon hittar nåt som luktar mig i spåret. Hon var jätteduktig, markerar apporterna och när jag berömde plockade hon upp grejen och kom med det. Jätteduktig och kämpade på, men slog rätt mycket i spåret. Huvudsaken för mig var att hon fortsatte kämpa hela tiden.

-------------------------

Idag var det Tysons dag. Första träningen på en tävlingslydnadskurs. Jag var sååå peppad och såg verkligen fram emot detta.

Jag hade fått veta att kursen började kl 18. Glad i hågen åker jag dit, tar ut Tyson och går mot planen. Vi står samlade i en ring. De andra hundarna var väl "lite väl skälliga" och lite ouppfostrade, tänkte jag i mitt stilla sinne. Jag fick det snabbt bekräftat. Heinz kom o frågade om jag verkligen skulle gå allmänlydnad. Näää, sa jag. Men jag hade fått veta att det började kl 18. Så var det alltså inte.... Kom 1½ timme för tidigt. Men det gjorde inget, och jag var välkommen att träna med/vid sidan av. Så det gjorde jag.

Vi körde vidare på kryp.... det kommer inte gå lika snabbt som med Dizza... Ja, hon har ju redan gått om i krypet. Men jag måste säga att det känns ngt bättre med T än innan.

Jag körde även sidoförflyttningar, hoppet ett par ggr och så linförighet.

T var riktigt taggad. Var jätteduktig och brydde sig inte om de andra trots att vi var på nytt ställe och nya hundar. Tummen upp. Han var mer fokuserad på vad jag o han skulle hitta på för roligt. Matte blev glad! Jag har nog gjort nåt rätt längs med vägen och blivit roligare.. *puh*

Linförigheten skötte han jättefint. Han hade raka och snabba sättningar. Jag var riktigt nöjd med honom. Försökte oxå verkligen tänka på hur jag gick och att jag gjorde samma sak varje gång jag t ex svängde eller gjorde halt.

Krypet.... ja.... det går bättre o bättre, men jag kör fortfarande bara ett steg i taget, och handen nere vid hans huvud. Så speciellt långt har vi inte kommit, men det går framåt iaf.

Sidoförflyttningarna, har blivit mkt bättre. Nu följer han med rumpan direkt, vilket han hade svårt för innan. Bäst åt höger, men inte långt ifrån åt vänster heller.

Hoppet. Kanonbra, han hoppar ut och sätter sig fint varje gång. Återhoppet, alltid, oavsett var han sitter.  Kanon. 

Sen fick han vila i bilen. Jag gick mot planen igen med ett stort leende på läpparna. Min Tyson!

Första kursdagen, började vi med att gå igenom teori. Mkt tävlingspsykologi, vad man ska tänka på inför/under träning. Ha en plan inför träningen, skriva dagbok och framför allt: ha en plan!! Både långsiktig och kortsiktig. Detta gjorde mig verkligen peppad, jag måste verkligen lära mig att tänka ett steg längre, och lära mig tänka rätt inför/på tävlingar. Positivt tänkande!

Vi fick även kryssa i för olika påståenden hur pass de stämde och sen fylla i en graf där man ser vad ens svagheter och styrkor är med tanke på "tränings/tävlingspsykologi". Jag var, inte alls överraskande, dålig på planering och självförtroendet är inte det bästa. Surprise!! NOT. Så det ska jag lära mig bli bättre på, med en massa annat.

------------------------------

I morgon är det dags för kurs hos Eva igen!! Sök i ladan igen. Det ska bli kul att se hur mkt som händer denna gång och hur mkt hon utvecklats.

Annars har det varit mkt den senaste veckan. Jag har suttit en hel del vid symaskinen, och bilder på de senaste alstrena kan ni se under fliken "sömnad".


Kommentarer
Postat av: Elin

Hej hopp igen... fina tjänstetecken som alltid. :) Nixas ser ut som nytt fast hon använder det så ofta, toppenkvalité mao! *tummen upp*.

Allti lika roligt att läsa om er träning oxå. Kul när storebrorsorna visar framtassarna :D. Härligt med Dizzas sök oxå.

Nu ses vi snart! Det ska bli skojigt.. :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback