Bruksmalle o freestyle?! Jajemän!!

Som rubriken säger: Freestyle! Det var det som var på tapeten i går på träningen hos Eva.

Jag har ju testat lite innan, så hon kan slalom, gå i en åtta runt benen och så mellan benen medans jag går. Ja, även "snurra" kan hon. Hon har varit grymt lätt att lära och när hon har tråkigt eller tycker jag gör nåt som hon ska vara med i så kommer hon alltid o ställer sig mellan benen för hon vet att matte alltid skrattar/ler glatt då.

I går fick vi testa:

"buga" - hunden går ner i typ "lekställning", frambenen ner på backen och bakbenen raka.

"front" - att hunden följer en ansikte mot ansikte oavsett hur man går.

"runt" - hunden går runt en i en cirkel tätt på.

"backa" - som det låter, backar rakt bakåt.

"cirkel" - hunden backar i en cirkel runt en.

"heel/work" - hunden går fot på höger sida

kommer inte på mer just nu, men Dizza fattade himla lätt vad jag ville. Hon kan ju självklart inte dessa moment utan hjälper, men hon tyckte det var kanonkul och gick med ett stort leende mest hela tiden.

Vi fick även testa lite flyball. Det går ut på att hundarna ska hoppa ett antal hinder, matte/husse står kvar på startpositionen, fram till en maskin med en platta som hunden ska trycka ner med tassen/tassarna för att en boll ska flyga upp. Hunden ska fånga bollen, med den i munnen hoppa tillbaka över hindrena och till matte/husse.

Hoppa gillar ju Dizza att göra. Men att göra det över flera fr matte är lite tidigt, så jag körde 2 o 3 hinder i rad mot mig. 2 var inga problem, men vid 3 så sprang hon runt en av dem och så hoppade hon över de andra.

Plattan då?! Hon kan tass när hon ska upp mot ngt med frambenen. Men nere på backen har vi inte gjort det, o det var lite svårt att greppa. Sötnosen testade allt annat för att göra rätt, och när vi höll upp maskinen ett par dm ovanför marken så satte hon tassarna på den. Ska nog ta en privattimme eller 2 och testa vidare, för jag tror hon tyckt det var kanonkul när allt sitter.

Hon var iaf såååå trött när vi kom hem o sov resten av kvällen. Skönt, tyckte matte som stupade i säng vid 22-tiden redan...

Idag har det varit trädgården som gällt. Fixa med lite dressjord för att laga "racespåret" som går runt huset. Och i morgon fortsätter jag med att plantera lite nya växter och gräva lite vid hallonbuskarna och rabarberstället.

Nu ska jag iväg med Tyson o köra lydnad. Det blir apporteringen, fritt följ, kryp och platsliggningen (längre stunder)

I morgon är det drillning av Heinz igen.... har torrgått lite hemma, och hoppas jag blivit tydligare och framförallt mer konsekvent så jag gör på samma sätt jämt... återkommer igen i morgon eller på lördag.

Kramar

Jeanette



Kommentarer
Postat av: Anonym

Vilken härlig första bild!! Dizza ser så vuxen ut... :) Lät verkligne superkul med freestylew och flyball. Som jag sa på msn, vi får köra lite freestyle när vi träffas på spårlägret (om vi hinner)hehe.. Vi har ju Felicia som kan visa oss en massa oxå :D.. kramar

2007-04-12 @ 20:28:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback