Spår, miljöträning och krokodil

Jag tog mig själv i kragen, trots förkylning och bestämde mig för att få ut odjuren och låta dem jobba lite. Främst så att matte kunde få en lugn stund och vila ut sig efteråt. Evil mind...

Hur som helst, vädret var underbart med strålande sol vilket man inte ser ofta i skånehösten/vinterns land, och jag bestämde mig för att sticka till Revingehed och lägga spår. Det var fuktigt, vilket underlättade spårningen lite. Det är sandbotten, vilket är rätt så svårt när det är torrt.

Jag packade in hundar, grejer, godis, vatten och mig själv i bilen och styrde mot Revinge. Jag hade bestämt mig för att låta det ligga drygt 2 timmar och passade på med en tur till TEBA innan det var dags för att ta spåren.

Till Tyson lade jag ett ca 500 m långt spår på skiftande underlag. Började på mager äng, med 3 vägövergångar och 4 vinklar. 4 apporter på den sträckan, sen gick det över en sandig skogsväg in mot skogen med stockar och buskar "i vägen". Ännu en övergång av väg i skogen innan slut som var nergrävd i en fördjupning.

Till Dizza lade jag ett kanske 80 m långt spår med "snälla vinklar" och slut med boll på snöre och sen även en kattmatspåse (enportions) som hon fick slakta. Detta spår gick bara i skogen, dock fortfarande sandbotten. Ooops, gick visst även över en skogsväg som var extra sandig.

Sen bar det av mot TEBA i full fart. Och som vanligt blev det dyrt. Köpt halsband till Tyson, eftersom Allan sagt att jag borde det. Och säger min sambo sånt så gäller det att agera snabbt innan han hinner ångra sig. Han sa t o m själv: "jag trodde aldrig jag skulle säga detta, men du behöver nog köpa ett halsband till Tyson". Så det blev 3 halsband till honom. Ett Björkis att ha vid söket, ett reflexhalsband (gul reflex) och så ett stryp som dock bara fanns i "krom", vill gärna ha mässing eller "antik" eftersom det inte lyser med sin närvaro på honom. 

Till Dizza blev det ett reflexhalsband och ett halvstryp (sprenger) med 3 rader länkar i "antik". Riktigt stiligt på henne! Utöver det blev det 2 pipdjur och lite ben och öron. Om det var mer så har jag förträngt det...

Tillbaka till väsentligheterna...

Dizza fick börja gå sitt spår. Hon tog upp spåret innan start redan och satte nosen i backen som värsta dammsugaren. Hon gick på bra, men jag insåg att jag skulle haft mer näring i spåret. Men hon jobbade ändå kanonbra och intensivt nosarbete. Vägövergången var liite svår, men sen bar det av igen och hon hittade slutet!!! Yihooo. Vinklarna klarade hon riktigt bra.

Tyson gick oxå bra och hittade alla apporter. Alla vinklar utom en tog han bra, det var en som han tvekade lite och var tvungen att kolla av innan han fortsatte. I skogen la han i en högre växel och gick ännu bättre. Han gillar verkligen när jag gör det svårare för honom om gräver ner apporterna lite, eller iaf gömmer duktigt under löv eller gräs.

När jag var färdig med Tyson så kom det helt plötsligt massor med folk och deras hundar. Vilken tur att jag tog spåren när jag gjorde... Senare så hade det inte varit lätt, de gick nämligen där jag gått spåret.

När jag kom hem var jag helt slut och däckade. Linda (
www.rottislyan.com ) undrade om inte jag oxå skulle komma till Hyltab, och den frestningen kunde jag inte motstå. Tyson fick stanna hemma med husse och Dizza följde med till Hyltab på kvällen. Tack för sällskapet, Linda! Och tack Marina för att vi fick komma!

Vi körde allmän miljöträning och gick bland lådor och uppe på grejer och olika underlag.
Jag testade även uppletande av boll bland pallar med lådor m hästskor i. Pallarna är uppstaplade 4-5 st på varandra och de står så att det blir en gång mellan dessa långa rader av pallar. Jag började med att sätta fast Dizza o så gå in i gången för att gömma bollen. Jag låtsades gömma bollen på flera ställen innan jag gick tillbaka för att släppa iväg henne på uppletandet. Första 2 ggr blev hon så överlycklig över att jag kom tillbaka att hon glömde bollen en stund. När hon var sansad igen visade jag mina tomma händer och hon satte igång att nosa fram bollen. Och tredje gången så hade hon fattat vad som skulle göras. Hon hittade bollen alla gånger själv, men snabbast gick det sista gången. De sista gångerna satte jag henne och sa stanna kvar. Och det gjorde hon!!! Yihooo!

Hon fick oavsiktlig störning i form av annan hundägare som tyckte att hon skulle låta hennes hund klättra omkring alldeles intill där jag och Dizza körde. Men Dizza brydde sig faktiskt inte om den andra hunden, utan tittade snabbt upp på hunden för att sen jobba vidare. Vilken tjej!!

Sen körde vi sök. En gång fick Dizza söka upp mig och de andra 2 ggr efter Linda. Det gick kanonbra, och Linda fick känna på mallehångel hihi.

Efter allt detta åkte vi till McDonalds och käkade en välförtjänt sen middag!

Idag var jag och Allan på IKEA för att köpa en billig matta (HELLUM) för att byta ut en skitig som ska på tvätten... Hur som helst, det blev ju lite annat oxå... för 1500 kr. Typiskt.... Men vi glömde inte våra älsklingar där hemma. Allan hittade några minimjukdjur för en tia styck och jag hittade världens sötaste krokodil. Dessa var mkt populära när vi kom hem. Det bra med de små minimjukdjuren är att de är för små för att dra itu. Krokodilen blev snabbt Dizzas favvo! Den har åkt på en del dödsruskningar och mallekel. Hon är för söt när hon stolt kommer med krokodilen i munnen för att visa upp den.

I morgon är det månadstävling inför lydnadI nästa helg i Skurup. Mååånga anmälda till nästa helgs tävling, tror det var totalt 115 tävlande i lydnadsklasserna. Flest antar jag i ettan inför ändringarna nästa år... Jag är själv i grupp c med 18 deltagare... så jag räknar med minst 55-60 deltagare i LKI.



Kommentarer
Postat av: Linda

Tack själv för igår :) Alltid lika kul att träffa dig och hundarna :)

Synd jag skulle till tandläkaren annars hade jag kört ut till Revinge så du fått lite sällskap :) Jag gillar spontana saker ;)

Hoppas du inte mådde alltför dåligt när du kom hem igår efter Hyltab. Hoppas du bäddade ner dig ordentligt.

Jag vet hur det är att åka till IKEA och handla. Igår handlade jag för bara 800:-
En sån krokodil har jag med... JAG har en sån hehe :) Jag älskar mjukisdjur och har säkert några hundra hehe.

Kramar Linda

Postat av: Lotta

God Morgon
Vad flitiga ni är.....
Jag är tillbaka i livet och skall träna inför min IPO-tävling nästa helg.
Trevlig helg och vi ses väl snart.

2006-11-18 @ 09:19:29
Postat av: Malin

Oj vad massa kul träning ni hunnit med sedan sist jag läste bloggen! Och bra går det också, ännu trevligare! :D

Dizza med krokodilen på framsidan är alldeles fööööör söt! :D :D
Tänk om våra kunde hantera mjukisdjur så fint istället för att slita itu dom på 5 sekunder.
Har också spanat in krokodilen, får nog köpa den till mig själv istället, som Linda gjort! :D

Kul uppletande/sök ni gjorde! OCh vad duktig Dizza var som inte brydde sig den andra hunden trots att den var så nära henne när hon jobbade! :D

Hoppas du mår lite bättre nu och iiiieeee vad spännande det ska bli imorgon när täckena kommer!! :D
Jobbar imorn men jag ska föröksa hinna med att slänga iväg ett mail om täckena anlänt!

Kram kram!

2006-11-19 @ 23:22:57
URL: http://www.rottisivar.com
Postat av: Elin

Såg bilden på Nixas Och Ozzys tjänstetecken, sååå fina! Nästan så att vi får börja ta tag i spårandet ordentligt så vi får användning av ett tecken ;) Hur mycket tar du för ett i mellanpudelstorlek?

2006-11-21 @ 21:12:06
URL: http://www.pudelfnatt.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback